Veelgestelde vragen over rente, derdengelden en administratieve regels voor notarissen


Vraag: 
Is het verplicht om rente te vergoeden aan cliënten over de gelden die op de rekening staan van de notaris?
 
Antwoord: 
Ja over alle gelden die langer dan 5 werkdagen op de rekening staan moet rente vergoed worden. Dus alleen over gelden die maximaal 5 werkdagen onder het beheer van de notaris hebben gestaan en de overdrachtsbelasting behoeft geen rente vergoed te worden. Zie ook: https://www.wet-en-regelgeving-notariaat.nl/artikel-7-regeling-op-het-notarisambt 


Vraag: 
Welk % rente moet er vergoed worden?

Antwoord: 
De rente wordt berekend aan de hand van het rentepercentage dat in het normale economische verkeer gebruikelijk is, mede gelet op de omvang van het bedrag en de tijdsduur dat het bedrag op de bijzondere rekening(en) staat. Gezien de fluctuaties in de gehanteerde rentepercentages, evenals de rentestand, wordt geen vast rentepercentage genoemd. Een notaris moet zich vanuit zijn zorgplicht en de behartiging van de belangen van de cliënten inspannen om voldoende rente te genereren, zoals deze in het normale economische verkeer gebruikelijk is. Hij dient gelden die langdurig onder zijn beheer zullen vallen op een hogere rentedragende rekening te storten in plaats van deze op een lage rentedragende rekening te laten staat. Op deze wijze wordt zoveel mogelijk de daadwerkelijke rente uitgekeerd. Bij een integere beroepsoefening past een in het normaal economisch verkeer gebruikelijke rente, die de notaris bedingt evenals een spoedige toevoeging van de rente aan het saldo. Zie ook: https://www.wet-en-regelgeving-notariaat.nl/artikel-4-regeling-op-het-notarisambt 


Vraag: 
ik maak ook kosten mag ik dat niet verrekenen met elkaar?

Antwoord: 
De eventuele kosten in verband met de renteberekening dan wel het beheer en de beschikking over de bijzondere rekening(en) mogen niet met de rente over het aandeel van de rechthebbende op de bijzondere rekening(en) worden verrekend. Zie ook: https://www.wet-en-regelgeving-notariaat.nl/overige-regelgeving/content/782 


Vraag: 
Wanneer moet ik de rentevergoeding betalen?

Antwoord: 
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, wordt de aan het aandeel van de rechthebbende op de bijzondere rekening(en) toegevoegde rente zo snel mogelijk, doch uiterlijk gelijk met het aandeel aan de rechthebbende, uitgekeerd. Zie ook: https://www.wet-en-regelgeving-notariaat.nl/overige-regelgeving/content/779

Vraag: 
Moet ik dit bedrag ook reserveren als schuld aan cliënten in de bewaringspositie?

Antwoord: 
Ja, je bent verplicht als notaris om rente te vergoeden en daarmee wordt de verplichting aan cliënten hoger met dit bedrag.


Vraag: 
Waar moet de rentevergoeding opgenomen worden in de bewaringspositie?

Antwoord: 
Dat is even afhankelijk van de boekingswijze in de administratie. Als de bedragen toegevoegd worden op de afzonderlijke dossiers wordt de rentevergoeding automatisch meegekomen in de berekening van de bewaringspositie. Als dit op 1 apart grootboekrekening in totalen wordt geboekt dient deze grootboekrekening toegevoegd te worden aan het bewaringspositiemodel.


Vraag: 
Wat zijn de voor- en nadelen van het wel of niet boeken van de inschrijvingskosten Kadaster op dossierniveau?

Antwoord: 
Voordeel van boeken op dossierniveau: direct per dossier inzicht op een tekort of overschot. 
Nadeel van boeken op dossierniveau: 
-    het inboeken van de factuur kan bewerkelijk zijn als het notariële softwarepakket nog geen koppeling heeft om de factuur te importeren; en 
-    als je geen analyse maakt van de openstaande posten per dossier en daar actief mee aan de slag gaat, dan heeft het boeken op dossierniveau niet zoveel meerwaarde. Daarnaast klopt dan ook je balanspost niet welke opgenomen wordt in de bewaringspositie.


Vraag: 
Wat is een pa-rekening (andere benamingen zijn: per adres rekening, inzake rekening)?

Antwoord: Een rekening die nog ten name van de cliënt staat, maar waar de notaris de beschikkingsbevoegdheid over heeft.


Vraag: 
Moeten pa-rekening verwerkt worden in de administratie?

Antwoord: 
In de administratie moet te allen tijde duidelijk zijn welk saldo toebehoort aan welke rechthebbende, inclusief posten van derdengelden (zoals per adres). Zie ook: https://www.bureauft.nl/notaris-en-gerechtsdeurwaarder/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-notarissen/?


Vraag: 
Hoeveel mag je cash aannemen als notaris?

Antwoord: 
Het bestuur stelt het bedrag dat ingevolge artikel 12 van de Verordening beroeps- en gedragsregels 2011 aan of door notarissen betaald mag worden in contanten vast op maximaal € 2.500 (pintransacties zijn geen contante betalingen). Zie ook: https://www.wet-en-regelgeving-notariaat.nl/artikel-1-reglement-contanten-2019 


Vraag: 
Is het mogelijk een derdengelden kas te hebben?

Antwoord: 
Nee, een derdengelden kas kan namelijk niet het label krijgen conform art 25 WNA waar deze beschermd zou zijn.


Vraag: 
Is een verklaring, dat de kwaliteitsrekening conform art 25 WNA is, verplicht?

Antwoord: 
Uit de overeenkomst met de bank moet blijken dat de bank de rekening als een kwaliteitsrekening ex art. 25 Wet op het notarisambt aanmerkt. Het BFT hanteert als regel dat de schriftelijke bevestiging van de bank waaruit de status van kwaliteitsrekening blijkt maximaal 3 jaar oud mag zijn. Zie ook: https://www.bureauft.nl/notaris-en-gerechtsdeurwaarder/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen-notarissen/?utm_source=chatgpt.com 


Vraag: 
Moet er over legeskosten gemeente en KvK btw worden berekend?

Antwoord: 
Leges gemeente vallen onder de vergoeding van de notaris volgens artikel 4.2 van deze wettekst: https://wetten.overheid.nl/BWBR0041125/2020-11-28.
Onderaan art 4.2 staat dit:  
 De gemeente zelf is niet btw plichtig waardoor zij geen btw hoeven te rekenen.